Więc, myślałam sobie trochę nad tym, czy zrobić sobie jakiś szablon do tworzenia postaci. Bo wiecie, czy to nie jest nieco ważne? W stylu, tworząc postać, musimy skupić się na bardzo specyficznych rzeczach, które przy pisaniu czasami wyskakują z naszych dłoni i postacie kończą inaczej, niż chcieliśmy. Nie jest to złe, ale czasami, naprawdę kłopotliwe. Usiadłam więc i zaczęłam powoli pisać coś w tym stylu. I wstawiam to tutaj, razem z wyjaśnieniami co, gdzie i jak. Rzadkie jest odnalezienie bardzo szczegółowego szablonu postaci w polskiej stronie internetu, tak więc może się komuś to przyda.
Podstawy
Imię i nazwisko: Jedną z rzeczy, które robi wiele osób, jest kompletne zignorowanie faktu, że imiona nie są wybierane przez nas; są od rodziców naszych postaci. Jeżeli jakaś postać ma niezwykle surowych i staromodnych rodziców, jest mała szansa, żeby ktoś nazywał się, nie wiem, Sky, albo Retia, kiedy postać jest pochodzenia Polskiego. Nadal, imię trzeba też dopasować do przede wszystkim kraju, w którym dzieje się cała akcja — w Anglii postać nazywałaby się Xavier, w Polsce Ksawery, a chociażby w kraju hiszpańskojęzycznym, Javier. Dobrą stroną do szukania imion i nazwisk jest behind the name, która przedstawia nam pochodzenie, znaczenie, a także zapis imienia w innych krajach. Nazwisko idzie podobnie; zazwyczaj skąd się biorą, nie znikąd. -ski wskazuje nazwiska polskie, -uk i -in bardziej rosyjskie/ukraińskie/białoruskie. Zagraniczne są bardziej trudne do rozgryzienia, ale wystarczy nieco poszperać na wikipedii — dla przykładu, większość szkockich nazwisk wzięło się od nazw herbów szlacheckich. Imiona i nazwiska wydają się być błahą rzeczą, ale nadają naprawdę wiele postaciom — wskazują często ich pochodzenie, mogą sugerować niektóre rzeczy na temat rodziny. Dobrze jest nad nimi posiedzieć.
Przezwisko: Niekonieczne, ale nadal, może dużo zadziałać. Dobrze byłoby napomknąć, kto mówi na jaką postać jak — obserwując ludzi, też się uczymy przez to na temat ich zachowań, dlatego nieczęsto się zdarza, żeby nieśmiała postać mówiła do bohatera jakimś durnym przezwiskiem, bo może czuć się z tym źle. Może mówić na niego inaczej; dając do tego przykład, mam postać o imieniu Juliusz, ale większość mówi na tą postać Julek. Głośna i rozgadana przyjaciółka mówi na niego Juli, a koleżanka lubująca w fizyce, zaczęła ze śmiechem nazywać go Jul, wymawiając Dżul, jako fizyczna jednostka pracy. Takie rzeczy nadają dużo postaciom, tak fajnie jest też się nad tym skupić.
Płeć: Cóż, tutaj raczej nie ma za dużo do powiedzenia? Mogę jedynie dodać, że jeżeli postać identyfikuje się z inną biologiczną płcią, warto to też tutaj zawrzeć z jakąś głębszą historią na ten temat, uczuciami wobec tego.
Wiek: Tak jak wyżej. Jeżeli wiek nie ma dla fabuły znaczenia, nie warto raczej nad tym siedzieć.
Data i miejsce urodzenia: Możecie także dopisać znak zodiaku. Jak wspominałam przy imieniu, warto jednak zainteresować się miejscem urodzenia, jeżeli ma to jakiś stosunek do narodowości postaci.
Miejsce zamieszkania: Powinno być adekwatne do poprzednich danych.
Narodowość: Jak wyżej. Jeżeli postać jest innej narodowości co reszta, wypadałoby się rozpisać na temat jak znalazła się tam, gdzie znalazła i dosyć realnie to opisać.
Orientacja: Kompletnie prywatna sprawa, ale w przypadku pisarza, raczej jest to przydatne, nawet jeżeli postać w całej historii nie wchodzi w żadne związki romantyczne. Może przydać się do nawet małych szczegółów, jak oglądanie się za kimś dla naszej postaci atrakcyjnym na ulicy. Orientacja nadal może mieć duże znaczenie na temat wielu rzeczy związanych z postacią — czy jest to coś, co go/ją męczy, czy jest z nią swobodny. Jeżeli orientacja seksualna ma jednak związek z historią i fabułą, warto naprawdę dużo się tutaj rozpisać.
Historia
Dzieciństwo: Należy pamiętać, że cały ten segment (i wszystkie inne) są przeznaczone jedynie dla nas i nie muszą być napisane idealnie. Myślniki, szybka notatka; byle była na tyle specyficzna, że pokazywała, dlaczego postać stała się kim się stała i wylądowała właśnie w takiej sytuacji. Kontakt z rodzicami, z rodzeństwem, z resztą, jak czuje się w domu rodzinnym, gdzie dorastał/a, jak wspomina te czasy. Naprawdę wszystko. Należałoby zawrzeć tutaj rzeczy w stylu rodzinnych chorób dziedzicznych, biologicznych i przyszywanych rodziców i kontakty (jeżeli coś takiego się dzieje), jakieś traumy, jeżeli coś takiego się stało. Czasami najbardziej głupie rzeczy sprawiają, że dzieci w dorosłości boją się specyficznych tematów, więc warto byłoby się tym zająć.
Edukacja: Nie musi być tak specyficzna, ale jeżeli jest przez coś ważna dla historii, lepiej się rozpisać. Jak postać się uczyła, jak odbierała szkołę od najmłodszych lat, jakie były ulubione i najmniej lubiane przedmioty, czy uczęszczał/a na jakieś kółka. W przypadku traum, jak wyżej, wypadałoby dosyć mocno rozpisać się na temat wydarzeń które je spowodowały.
Osiągnięcia: Wszystko, co może być warte dla fabuły. Dlaczego postać mówi tak dobrze w obcym języku. Dlaczego umie hakować, mimo że ma piętnaście lat. Dlaczego w czasie apokalipsy zombie tak dobrze walczy maczetą. Cokolwiek. Nawet najgłupsze rzeczy, w stylu zapamiętania rozszerzenia liczby pi do trzydziestej liczby po przecinku.
Traumy/Sekrety: Wszystko, co postać może z jakiś powodów ukrywać. Najlepiej mocno się tutaj rozpisać, jeżeli gra to ważną rolę w fabule.
Charakter
+ Plusy: Najlepiej pisane punktami, krótko, ale specyficznie.
- Minusy: Tak jak wyżej.
Tutaj, możecie znaleźć tysiąc plusów i minusów postaci wypisanych cechami. Całość jest po angielsku, ale jeżeli ktoś jest nie ma za bardzo pomysłów, może pewnie coś znaleźć.
Należy zapamiętać, że plusy i minusy powinny się równoważyć, a także nie możemy tworzyć postaci kompletnie idealnej, która ma jakieś minusy które nie są szczególnie ważne, albo odwrotnie. To ważny element, w którym trzeba skupić się na tym, jaka chcemy, żeby nasza postać była. Jeżeli zachowuje się tak, jakby była nieśmiała, nie możemy dać w cechy charakteru, że jest pewna siebie; to po prostu tak nie działa. Należy nad tym posiedzieć długo i powiązać plusy i minusy postaci razem z całą resztą; charakter człowieka tworzy przede wszystkim środowisko, w którym się wychował. Nie chcę mówić tutaj dużo, bo to teren, który każdy musi niestety (i stety) odkryć całkowicie sam.
Czego się boi: Odrzucenia. Samotności. Przyszłości. Przeszłości. Cokolwiek chcecie, byle było związane z historią postaci, fabułą opowiadania i charakterem.
Co chcę osiągnąć: Jak wyżej.
Co lubi?: Z muzyki, jedzenia, kolorów, książek, wszystkiego.
Czego nie lubi?: Jak wyżej.
Wygląd
Wzrost: Byle realny. Nie wszystkie dziewczyny są niskie, nie wszystkie wysokie, nie wszyscy chłopcy są niscy, nie wszyscy wysocy.
Waga: Realna do wzrostu. Nie jest możliwe, żeby nastolatki miały znaczną niedowagę z uwagi na ich BMI, bo takie rzeczy się po prostu leczy u lekarza, dostaje się skierowania nawet od szkolnej pielęgniarki. Normalna jest wśród ludzi lekka nadwaga, więc posiadanie całej grupy supermodeli i modelek jest... Ech.
Włosy: Kolor, długość, faktura, jak zazwyczaj są noszone. Fajnie byłoby tu zawrzeć takie rzeczy jak spineczki, opaski, gumki do włosów, jeżeli są czymś, co postać ma na włosach zawsze. Dodatkowo, jeżeli jest to nienaturalny kolor, dobrze byłoby wspomnieć o tym, jaki jest naturalny; i wiadomo, w razie czego pamiętać, że po jakimś czasie zaczną wychodzić odrosty. Można dodać do tego jak to, czy włosy są zniszczone, grube czy chude i zdecydowanie, zapamiętać, jaki mają zapach. To mała rzecz, ale naprawdę warta do napomknięcia w niektórych scenach.
Oczy: Okna duszy! Nie skupiajcie się na kolorze; pomyślcie o tym, jak oczy wyglądają. Czy są małe, czy duże, czy może jedno jest odrobinę większe od drugiego, albo jak zachowują się w niektórych chwilach. Czy ma wory pod oczami? Czy ma sińce? Czy oczy są zazwyczaj przymknięte, czy wiecznie szeroko otwarte? Długie czy krótkie rzęsy? Intensywne spojrzenie, czy bardziej pasywne? Czy pojawiają się przy nich zmarszczki, gdy postać się uśmiecha? Kolor może zostać na koniec. Dodatkowo, powinien być dobrany dosyć dobrze z realiami — wiadomo, w naszym świecie najczęściej pada na to, że osoby z ciemnymi włosami mają ciemny kolor oczu, albo blondyni często mają niebieskie, a rude osoby piwne lub zielone. Nawet w pisaniu, oczy są ważnym elementem, z którym można zrobić dużo, jeżeli jedynie będziemy do tego chętni.
Kolor skóry: Osobisty wybór.
Detale skóry: Pieprzyki. Piegi. Znamiona. Blizny. Zawrzyjcie tutaj wszystko w tym stylu.
Ubiór: Po raz kolejny, raczej osobisty wybór, jak to uzupełnić. Warto jednak nadal nad tym nieco posiedzieć, a potem dobrze się też tego trzymać.
Maniera
Mówienia: Okej, to jest nadal dla mnie czarna magia, ale to naprawdę ważna sprawa w przypadku postaci. Chcemy rozpoznawać je nie po dodatku po pauzie w stylu powiedziała x, dodały, a bardziej po samych wypowiedziach. Bo to też tak działa w prawdziwym świecie; jesteśmy w stanie rozpoznać naszych przyjaciół bez słyszenia ich głosu lub dopisku, że to oni. Ludzie mają pewną manierę w mówieniu, która bierze się od ich charakteru i miejsca, w którym się wychowywali. Niektórzy, kiedy zostaną obrażeni przez innych, powiedzą, "Twoje zachowanie jest irracjonalne", inni po prostu rzucą krótkim "Co" albo "O co ci chodzi", inni nie odpowiedzą, jeszcze inni powiedzą "Pardon?" inni po prostu krzyknął "zamknij pysk". Normalne. Musimy się nauczyć mówić tak, jak nie mówimy, żeby nasze postacie potrafiły mówić jak ludzie. W tej kategorii warto wypisać sobie słowa i wyrażenia, których często używają, scharakteryzować ich typ wypowiedzi, albo napisać nawet, że mówią jak ktoś inny, znajomy nam. Dowolność. Nadal, warto nad tym posiedzieć.
Gestykulowanie: Czyli wszystko, co postać robi, gdy mówi. Może porusza rękami, albo nadmiernie mruga, albo drapie szyje, gdy się denerwuje, albo nadmiernie przewraca oczami. Bardzo osobista sprawa do rozpisania, więc zostawiam to całkowicie wam.
Poruszania: To też, mimo wszystko, całkiem ważne! Ja sama, dla przykładu, mam duży problem z korzystania z dwóch dłoni w tym samym czasie, jeżeli nie są one tuż obok siebie. Przez kręgosłup. Znam parę innych osób, które mają coś takiego i za każdym razem można zobaczyć, jeżeli coś im się dzieje; większość nerwowo się prostuje i garbi, albo podpiera dłońmi, kiedy reszta siedzi całkiem normalnie. Oprócz takich typowych uwag w stylu bóle jakiś mięśni, przez które robią jakieś specyficzne rzeczy, można dodać resztę, w stylu prędkość ich chodzenia, czy mają tendencje do na przykład szerszego rozstawiania nóg, jak siadają i tak dalej. To małe rzeczy, często niepotrzebne, ale w razie zastoju pisarskiego zawsze można w to zerknąć i zauważyć parę istotnych rzeczy, o których się zapomniało i może dostać jakiejś inspiracji.
Relacje
Przyjaciele: Wypisać nazwiska, scharakteryzować relację i jak bardzo jest bliska. Jeżeli cała przyjaźń pojawi się dopiero w historii, warto napisać coś więcej.
Wrogowie: Wypisać nazwiska, do tego krótkie opisy dlaczego tak wygląda ta relacja. Jeżeli cała wrogość pojawi się dopiero w historii, warto napisać coś więcej.
Rodzina: Nie warto nad tym siedzieć, chyba że jest to ważne dla postaci. Nadal, warto wiedzieć przynajmniej, ile kto ma rodzeństwa i jak nazywają się rodzice. Jeżeli jednak odpowiadają za jakieś rzeczy, które postać przechodzi, naprawdę warto dokładnie się przy tym rozpisać.
Miłość: Warto się rozpisać, jeżeli ma to związek z fabułą, lub całe zakochanie dzieje się dopiero w historii.
Mi się to raczej przydaje, więc mam nadzieję, że wam też będzie, jeżeli napotkacie jakiś problem z tworzeniem postaci.
O mówieniu będzie bardzo przydatne, dziękuję ! Bardzo lubię takie szabloniki, fajnie że zdecydowałaś się coś takiego wstawić ^^
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń